Funktionell träningsform med fokus på hela kroppens rörelsemönster, där du förbättrar och utmanar styrka, kondition, balans, stabilitet och koordination.

Kettlebells, eller girya som är det ryska namnet på redskapet, användes på marknader som motvikt redan på 1700-talet. På dagen ett redskap i handeln, på kvällen ett redskap för att mäta kraft.

Som träningsredskap i klubbmiljö introducerades det under slutet av 1800-talet och därefter har redskapet tagit sig vidare ut i världen tack vare främst Pavel Tsatsouline.

Inom kettlebellträning kan man se olika skolor, där ingen är bättre eller mer rätt än den andra.
Mest kända är:

  • RKC – Hard style
  • Girevoy Sport

Man kan även prata om den så kallade ”fitness stilen” där man plockar in redskapet i gruppträningen.

Varför ska man då träna med kettlebells? Vilka fördelar har träningen och redskapet?

Fördelarna är många. Kettlebells är tidseffektivt, du bygger upp både styrka, koordination och kondition på samma gång. Har man en kettlebell hemma, har du ett helt gym.

Kettlebellträningen kompletterar annan träning på ett utmärkt sätt. Uthållighet och smidighet till den som normalt lyfter tyngt i gymmet. Stabilitet och explosivitet för den som löptränar.

Vad är viktigast att tänka på?

Tekniken! Ska man prata om någon nackdel så är det risken för bristande teknik. I dag är det lätt att googla fram en video på instruktioner för att utföra de klassiska kettlebellövningarna, men hur kan man vet att de gör rätt? Och hur kan du veta att du gör rätt? Svaret är enkelt, det kan du inte. Du behöver veta hur lyftet ska kännas, känna timingen och aktiveringen i kroppen.

Därför behövs en bra grund att stå på. Lär dig tekniken av oss, öva, korrigera och öva mer, det är enda säkra sättet att lära sig på.

Med en bra grundutbildning kan du lyfta säkert och effektivt, själv sätta ihop både utmanande och tidseffektiva pass.
Och framför allt utveckla dig själv!